Onjuiste verwachtingen

schulden1Opvallend bij de commissie S&V deze week was dat, bij de behandeling nota Budgetbeheer, er diverse insprekers waren, die hun individuele situatie aan de commissieleden vertelden. Ook mensen die, als gevolg van een gerechtelijke uitspraak, onder curatele staan. Op zichzelf bijzonder om hun schrijnende verhalen te horen, maar tegelijkertijd een gevoel van onmacht. Immers, als je als gevolg van een gerechtelijke uitspraak onder curatele wordt geplaatst, dan kan een gemeenteraad feitelijk niets doen zonder curator.

Met welke verwachtingen deze insprekers naar de commissie kwamen of aangezet zijn om te komen inspreken, is Stadsbelangen Delft niet duidelijk. Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen dat deze insprekers gisterenavond het gevoel hadden, dat de commissie iets voor hen kon betekenen. Als deze mensen iets willen, zullen zij dat met hun curator moeten bespreken. Of hen dat vooraf duidelijk is gemaakt, weten wij niet. Als dat niet het geval is geweest, wek je onjuiste verwachtingen bij insprekers en dat is wel het laatste waar deze mensen op zitten te wachten. 

De nota budgetbeheer werd besproken in de commissie. Bij deze nota waren diverse jaarverslagen gevoegd van instellingen die zich ook bezig houden met schuld hulpverlening.  Een hoeveelheid aan instellingen en vrijwilligersorganisaties (ca. 25) die zich met allerlei zaken bezighouden en veelal los van elkaar. Een oerwoud van hulpverleners. Wie door de bomen het bos nog ziet, mag het zeggen.   

Als je alles probeert te bevatten aan de hand van de jaarverslagen, doen veel organisaties vaak dezelfde werkzaamheden. Er wordt niet echt gestuurd. Er zijn heel wat kosten gemoeid met al die instellingen en stichtingen. Afgelopen jaren is daar nagenoeg geen toezicht op geweest. Alleen praktische uitvoering van het budgetbeheer met heel veel kosten. 

Met de vier maatregelen wordt verwacht de kosten bij bijzondere bijstand terug te dringen. In eerste instantie door het opschonen van bestanden. Dat levert € 250.000,– op. Verbazingwekkend dat dit zo jarenlang heeft kunnen bestaan zonder dat iemand daar iets aan deed. Los van deze bezuiniging rijst de vraag of het aantal organisaties niet aanmerkelijk moet worden teruggebracht tot het echt nodige, zodat effectiever en goedkoper kan worden gewerkt. Uiteindelijk hebben de klanten daar voordeel van. Dat moet uitgangspunt zijn in plaats van hoe houden we alle instanties in stand.  

Overigens denken wij dat de Wmo consulent meer deskundigheid in huis heeft dan de medewerkers van DIVA en de Wmo consulent deze werkzaamheden beter zou kunnen doen. DIVA verwijst alleen maar. Dat kunnen Wmo consulenten ook doen. DIVA doet een huisbezoek, maar als het gaat om een voorziening, regelen zij dat er een Wmo consulent langskomt. De klant moet dus twee maal zijn of haar verhaal vertellen. Niet effectief dus. 

In ieder geval heeft het college wel laten zien met de nota Budgetbeheer een nieuw beleid in te willen zetten, die effectiever en goedkoper, maar belangrijker een betere dienstverlening oplevert voor de klant. En daar gaat het uiteindelijk om. 

Fractie Stadsbelangen Delft
Aad Meuleman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.