Stadswachten gastheer/gastvrouw?

bb_2004_1139_04Regelmatig worden signalen afgegeven over de wijze waarop stadswachten hun taak uitvoeren. Het beeld bij inwoners is dat deze medewerkers vooral het uitschrijven van bekeuringen als hoogste en enige prioriteit hebben. Er wordt geen enkele nuance ervaren in de wijze waarop zij communiceren met inwoners.

Zo zou een bewoonster van 91 jaar zijn bekeurd, omdat zij haar papierbak een dag te vroeg op straat had gezet. Zij had zich een dag vergist, vertelde dat ook aan de stadswacht, maar kreeg toch een boete van 90 euro. Daar kon zij twee weken boodschappen van doen. 

In een andere situatie had een bewoonster op de Vlamingstraat haar hondje even los laten lopen. Zij deed de hond weer aan de lijn, maar werd aan het eind van de straat bij de brug opgewacht door een stadswacht. Hij had gezien dat het hondje even los had gelopen en dus kreeg zij een boete.   

In de Peperstraat wilde een buitenlandse toerist zijn auto parkeren, maar werd door een inwoner erop gewezen dat dit niet mocht. Een stadswacht, die dit hoorde, zou tegen de inwoner een opmerking hebben gemaakt, dat deze buitenlandse toerist hiervoor niet gewaarschuwd hoefde te worden. 

Of al deze voorbeelden exact zo plaats hebben gevonden, is op zichzelf niet zo relevant. Feit is wel dat regelmatig dergelijke signalen door inwoners worden afgegeven.

Kan het ook anders? Enige tijd geleden mocht ik de ‘bike agent’ vergezellen. Hij kreeg een melding dat een auto op de gereserveerde los- en laadplek stond van en voor een hotel. De agent informeerde van wie de auto was. Deze persoon bleek vlak in de buurt te wonen en hij ging er naar toe. De auto had de dag ervoor pech gekregen en de bewoner kon de auto niet meer starten. Vandaar dat de auto daar was geparkeerd. Afgesproken werd dat de bewoner 1 ½ uur de tijd kreeg om de auto alsnog van de plek te verwijderen, anders kon de agent niet anders dan toch een bekeuring uitschrijven. De bewoners kwam zijn afspraak na en de agent schreef in deze situatie geen bekeuring uit. Zo kan het dus ook!    

Uiteraard hebben stadswachten een lastige taak, die niet valt onder de noemer ‘goed nieuws’. Niemand is blij als hij of zij een bekeuring krijgt. Handhaving en dus stadswachten zijn helaas noodzakelijk. Toch kunnen stadswachten zelf iets doen aan de beeldvorming van alleen maar ‘bekeuringen uitschrijven’. Eerst een waarschuwing in plaats van direct bekeuren of iets meer gastheer/gastvrouw toevoegen bij de uitvoering van deze functie zou zeker helpen. 

Stadsbelangen Delft
Aad Meuleman    

2 comments

  1. C.m.robben schreef:

    Op zaterdag 5juni hadden wij wel een zeer positieve ervaring met de stads wachten…wij weten hun namen niet , maar willen ze graag persoonlijk bedanken, ze hadden Dienst in de omgeving prinsenhof ? Cmr.

  2. J.PHol schreef:

    Zondag jl kreeg ik een berichtje op mijn telefoon van de stadswachten die geconstateerd had dat mijn raam aan de passagierskant half open stond met de invalidenkaart voor het grijpen.
    In eerste instantie dacht ik ” wat ontzettend attent, ik zal hem terugbellen om te bedanken”. Dit ging niet want er was geen nummer te traceren. Daarna sloeg mijn verbazing toe : hoe komen zij aan mijn telefoonnummer?????
    Graag hoor ik van u een antwoord op mijn vraag.
    Vriendelijke groet,
    J.Hol

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.