Fietscomfort boven verkeersveiligheid?

Volkomen terecht vragen de SP en de voorzitter van winkeliersvereniging ‘De Hoven passage’ in Delft op Zondag aandacht voor de verkeersonveilige rotonde Delflandplein. Al in oktober 2011 werd dit probleem bij de bespreking van het toenmalige rapport over verkeersonveilige situaties door onze fractie aan de orde gesteld. Het rapport destijds leidde tot de conclusie dat vaak de logica ontbreekt bij de deskundigen als het gaat om verkeersveiligheid. Maar partijen als de PvdA, Groen Links, D66 en STIP maakte het nog bonter door te stellen dat zij kiezen voor fietscomfort boven verkeersveiligheid. Dus zelfs de veiligheid van de fietser lijkt voor deze partijen minder belangrijk.

Niet voor Stadsbelangen Delft, Wij vinden de verkeersveiligheid voor elke verkeersdeelnemer belangrijk. Dus ook voor fietsers. Zelfs een motie die Stadsbelangen Delft, samen met de SP en de VVD indiende op 26 april 2012 werd door genoemde partijen weggewuifd. Ondanks dat het college in het bedoelde rapport een dikke onvoldoende scoorde. En nu in 2019, 32 slachtoffers verder, is er nog steeds niets veranderd aan de rotonde bij het Delflandplein.

Stadsbelangen Delft stelde destijds de vraag hoe het toch kan dat plannenmakers (verkeersdeskundigen) niet gewoon voor de meest voor de hand liggende oplossingen kiezen.

Rij bijvoorbeeld ’s avonds eens richting de rotonde bij het Delflandplein. Het plein is vrijwel donker. Fietsers zonder (en ook met) licht en voetgangers voor automobilist nauwelijks zichtbaar. Vragen om ongelukken als gevolg van het door het college zelfgecreëerde situatie. 32 slachtoffers in de afgelopen jaren kun je toch niet afdoen met ‘alleen een gevoel van onveiligheid?’

Stadsbelangen Delft stelde tijdens de Algemene Beschouwingen in 2011 al (citaat): ‘het lijkt wel of er bij elk nieuw verkeersvraagstuk een prijsvraag wordt uitgeschreven voor de ingewikkeldste oplossing waarbij verkeersveiligheid een ondergeschikte rol lijkt te spelen.’ Beleving is een gevoel, maar het onveilig gevoel ontstaat door onveilig gecreëerde situaties, zoals het Delflandplein’. (einde citaat)

De Voorhofdreef is eenzelfde voorbeeld. Eerst zelf als gemeente een onveilige situatie creëren en vervolgens roepen dat de weg onveilig is. Gewoon extra verkeerslichten plaatsen en de doorgetrokken streep bij bijvoorbeeld kruising Menno ter Braaklaan weghalen, zodat men de afslag kan gebruiken. Dat zou de weg al een stuk veiliger maken.

Recentelijk stelde Martin Stoelinga (Onafhankelijk Delft) terecht de verkeersonveilige situatie bij de Binnenwatersloot richting stadskantoor aan de orde. Weer zo’n voorbeeld waarover de zogenaamde professionals onvoldoende hebben nagedacht.

En ja hoor, het college heeft weer eens een adviesbureau voor verkeersveiligheid ingeschakeld. Ons advies aan het college: Haal het rapport uit 2011 uit de onderste la en onderneem gewoons eens een keer actie. Anders schat onze fractie in dat een politiek partij in 2026 weer eens aan de bel moet trekken met nog eens ca. 32 slachtoffers extra.

Fractie Stadsbelangen Delft
Bram Stoop

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.